
Míg a legtöbb sofőr legfeljebb a következő kanyarig lát, a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) autonóm rendszere több kilométerrel előre számol: valós időben elemzi a domborzatot, a forgalom ritmusát és az útviszonyokat, így már most átlagosan 7 százalékos üzemanyag-megtakarítást ér el – az emberi rutinnál akár tízszer hatékonyabban.
A legtöbb sofőr tapasztalatból és pillanatnyi benyomások alapján vezet. Ha emelkedő jön, gyorsítunk. Ha pirosra vált a lámpa, hirtelen fékezünk. Ezzel azonban gyakran el is pazaroljuk azt az üzemanyag-mennyiséget, amiket máshol megspórolnánk. Az SCL laboratóriumában viszont olyan autonóm rendszereket fejlesztenek, amelyek másként gondolkodnak. Nemcsak azt nézik, mi van itt és most, hanem előre kalkulálnak: domborzattal, sebességkorlátozásokkal, forgalmi torlódásokkal és akár közlekedési lámpákkal is.
„A hagyományos sebességtartó rendszerek mindig csak az adott pillanatra reagálnak. Amit mi fejlesztettünk, az képes előre látni. Ez óriási különbség” – mondja Németh Balázs, a HUN-REN SZTAKI SCL és az ARNL vezető kutatója.
Mennyit nyerhetünk vele?
A rendszer hatékonyságát már éles környezetben is tesztelték. Egy Budapest–Tatabánya útvonalon végzett kísérlet alapján a fogyasztás közel 7 százalékkal csökkent – úgy, hogy a menetidő mindössze egy perccel nőtt. A megtakarítás nem a lassabb haladásból fakad, hanem abból, hogy a jármű nem kerül energiapazarló helyzetekbe, például úgynevezett stop-and-go ciklusokba.
„A cél nem az, hogy mindenki lassabban menjen, hanem hogy ne kelljen feleslegesen megállni és újraindulni, hiszen ez emészti fel a legtöbb energiát és szennyezi leginkább a környezetet” – teszi hozzá a kutató.
A HUN-REN SZTAKI kutatóinak adatai szerint egy autonóm rendszer megfelelő információk birtokában hatékonyabban tudja felismerni és kihasználni az energiatakarékos vezetés lehetőségeit, mint egy rutinos sofőr. Nem fárad el, nem hoz impulzív döntéseket, és képes hosszú távon következetes logikával haladni.
Például ha két kilométer múlva torlódás várható, a rendszer már most csökkentheti a sebességet, hogy később ne kelljen hirtelen fékezni, addig pedig feleslegesen nagy sebességgel haladni. Így a jármű lendületből tud tovább gurulni – miközben a sofőr valószínűleg még nyomná a gázt.
A technológia különösen jól működik lankás országutakon vagy olyan nagyvárosi szakaszokon, ahol a közlekedési lámpák ciklusa előre ismert. Ezeken a helyeken a rendszer nem csak az üzemanyag-fogyasztásban, hanem a jármű dinamikájának finomhangolásában is előnyt jelent.
„Ahol a legtöbbet lehet nyerni, azok a város környéki dombos területek. Az ilyen terepen az ember jellemzően nem ideálisan vezet, a gép viszont pontosan tudja, mikor kell lendületből haladni és mikor érdemes kicsit visszavenni” – magyarázza Németh Balázs. Sík, alföldi utakon viszont kevesebb a lehetőség a takarékos optimalizálásra – ott az emberi vezető is könnyebben közelítheti meg az ideális energiafelhasználást.
Mindenkinek előnyösebb megoldás
A HUN-REN SZTAKI által fejlesztett rendszer platformfüggetlen, vagyis nem kötődik egyetlen autótípushoz vagy meghajtási módhoz. „Nálunk nem számít, hogy a jármű benzines, dízel vagy elektromos hajtású, az algoritmus minden esetben a külső körülményekhez tudja igazítani a jármű mozgását. Ez teszi különösen hasznossá például busz- vagy teherautóflották esetében” – emeli ki a kutató.
Ez azért is fontos, mert a különféle hajtások másként viselkednek: az elektromos autó például fékezéskor energiát tud visszanyerni, míg a dízelüzemű jármű más fordulatszám-tartományban működik optimálisan. Az algoritmus ezeket a szempontokat is figyelembe veszi.
Érdekes mellékhatás, hogy ha a forgalomban lévő autók akár csak 20–30 százalékában működik ez a fajta előrelátó rendszer, az a többiek mozgására is hatással van. Hiszen ha ezek a járművek egyenletesebben, kiszámíthatóbban haladnak, az emberi sofőrök is szükségképpen alkalmazkodnak hozzájuk. Vagyis akkor is spórolunk, ha nem is tudjuk, hogy valaki más már előre gondolkodott helyettünk.
„Egy ilyen rendszer bevezetéséhez nem kell lecserélni a járműparkot. Már az is óriási lépés, ha az emberi sofőr pontos, előrelátó ajánlást kap, és nem a saját megérzése alapján dönt minden helyzetben – foglalja össze Németh Balázs. – A fejlesztésünk jelenleg itt tart: mobilapplikáció formájában működik, amit reményeink szerint a nagyközönség is használhat majd a közeljövőben. A későbbiekben pedig a járművek akár maguk is képesek lesznek önálló döntéseket hozni, és ez lehet ennek a technológiának a valódi kiteljesedése” – teszi hozzá a HUN-REN SZTAKI SCL kutatója.
A fenti sajtóközlemény számos online megjelenést kapott a magyar szakmai és egyéb médiumokban, mint pl. alapjarat.hu, autoszektor.hu, carspectus.com, holtankoljak.hu, iparicegek.hu.