A címben említett Gryphon hexacopter alapú, hidrogénhajtású drón az egyik első üzemanyagcellás repülő eszköz hazánkban.
A tesztrepülésről Vanek Bálint, az ARNL kutatója, a SZTAKI igazgatóhelyettese is osztott meg videót. A kapcsolódó projektben részt vett a Linde Hungária, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség, valamint a Ventus-Tech Kft. is.
„A hidrogén a jövő egyik legperspektivikusabb üzemanyaga, azonban még jelentős műszaki kihívásokat kell megoldani ahhoz ahhoz, hogy rutinszerűen alkalmazni tudjuk azt. Az NKFIH Tématerületi Kiválósági Programja (TKP) keretében folyó Hidrogén meghajtású, kooperatív, vezető nélküli távérzékelési eszközök és kapcsolódó adatfeldolgozó keretrendszer kutatása projektje keretében kifejlesztett eszköz egy azonos méretű lítium akkumulátoros drón 30 perces repülési idejével szemben 90 percig képes repülni. Ezáltal a fedélzeten keletkező nagy mennyiségű adat feldolgozását részben repülés közben a fedélzeten kell megoldani, nem repülés után egy asztali munkaállomáson.
További kutatói kihívás a hibrid hajtásrendszer optimális irányítása az üzemanyagtakarékosság jegyében úgy, hogy az üzemanyagcella mindig optimális munkapontban üzemeljen. A kutatói kihívásokon felül a csapatnak azonban még olyan nehézségekkel is meg kellett birkóznia, hogy hasonló, 300 bar nyomást elviselő hidrogén palack rendszert itthon még nem töltöttek fel, így csak a Linde Hungáriával szoros együttműködésben tudtuk az első repülést biztonságosan végrehajtani” – mondta Vanek Bálint.
A drón tesztrepüléséről készült felvétel alant látható.