2022. szeptember 30-án, a IV. ZalaZone Innovációs Nap keretében járműves bemutatókat tartott az érdeklődőknek és a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) képviselőinek az ARNL kutatói és fejlesztői a ZalaZone autóipari tesztpályán.
Parkoló-inas funkció (Automated Valet Parking)
A rendezvénysorozat keretében bemutatták a SZTAKI és BME kutatóinak együttműködésében kifejlesztett ún. parkoló-inas funkciót. Ennek lényege, hogy a járművezető egy mobil-app segítségével a parkoló kijáratához tudja hívni parkolóban parkoló járművét. Ezen összetett feladat megvalósításához többféle gépjárművezetői kompetenciára van szükség, továbbá az e kompetenciákat implementáló algoritmusok megfelelő integrációjára is szükség van.
A feladat megoldása az autonóm járművek érzékelő- és iránytórendszerének több alrendszerének együttműködését igényli. Az ilyen funkciót ellátó járműnek képesnek kell lennie az önálló útvonal-tervezésre, és -követésre, valamint a parkoló területén belül található objektumok lokalizációjára, érzékelnie kell mind a statikus akadályokat, mind a parkolóban közlekedőket. A manőver során a gépjárműnek önálló döntéseket kell hoznia. A jármű irányítórendszere számítógépes felhőn keresztül kommunikál a mobil-app-pal.
Drón követése ún. részecske-szűrő algoritmussal rozetta-pásztázó LIDAR szolgáltatta adatok alapján
A repülő objektumok felismerése, azonosítása és követése régóta kiemelt alkalmazási területe a számítógépes látás tudományterületének. Az ilyen objektumok követésére a LIDAR technológia sok szempontból alkalmasabb, mint a hagyományos kamerák, eddig azonban ‒ elsősorban a LIDAR-ok nagy méretéből és magas árából adódóan ‒ főleg inkább laboratóriumi, valamint katonai rendszerekben alkalmazták ezeket. A technológia fejlődésének köszönhetően ma már léteznek a korábbi eszközöknél sokkal kompaktabb, akár egy tenyérben elférő LIDAR-ok is. Ezek ugyan nem tudnak annyit, nem olyan jó felbontásúak, mint a nagyobb és drágább társaik, de a bennük rejlő lehetőségeket ügyesen kihasználva alkalmasak pl. drónok követésére.
A rozetta-pásztázó Livox LIDAR szenzor vonalba rendezett lézersugarakat használ. A sugarak rozettaszerűen mozognak és lefedik a látómezőt. Ez a típusú megoldás gyorsabb mérést, olcsóbb kivitelezést és kisebb szenzorméretet eredményez.
Az elmúlt években a SZTAKI kutatói kifejlesztettek egy olyan új technológiát, ami e kisméretű LIDAR-ok segítségével képes azonosítani a környezetükben feltűnő drónt, s követi annak mozgását. A most tartott demonstráció során egy nagyobb méretű, hat-rotoros drónt követett az eszköz. A bemutató során a drón 100 m távolságon belül maradt a szenzortól.
Előfutár drón bemutatója
A turnusokban érkező közönségnek összesen hatszor mutatták be a SZTAKI kutatói a Széchenyi Egyetemmel közös előfutár drón fejlesztésük eredményét. A bemutatót a ZalaZone okosvárost imitáló moduljában, a Smart City-ben tartották.
A kutatást a vonuló készenléti egységek azon sajnálatos balesetei motiválták, amelyek esetében a forgalmi helyzetről kapott teljesebb információ birtokában a baleset megelőzhető lett volna. Szomorú példa erre az idén májusi csepeli mentőbaleset, melynek híre bejárta a magyar sajtót. A világon egyedülálló előfutár drón fejlesztés célja, hogy a kivonuló készenléti egységet (mentő, tűzoltó, rendőrautó) egy kamerával ellátott drón kísérje a levegőben lehetőleg az egység előtt haladva. Így beláthatóvá válnak a sofőr elől (pl. a környező házak által) takart területek, és az onnan érkező veszélyekre, autókra a sofőr figyelmeztethető.
A kutatás a győri Széchenyi István egyetemen zajlik az ELKH SZTAKI és az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium támogatásával. A fejlesztésről a MABISZ Biztonság Hete (2022. szeptember 19-24) keretében készült film az alábbi linken látható: