Célunk olyan modellek és módszerek kifejlesztése, amelyek alkalmazásával az autonóm közúti járművek és a köréjük épített mobilitási szolgáltatások integrálhatók az átalakuló közlekedési rendszerbe, figyelembe véve a társadalmi-környezeti-gazdasági kapcsolatrendszert is. Az automatizált közúti járművekre épülő közlekedési rendszerek újszerű tervezési, üzemeltetési és információkezelési módszerekkel működtethetők.
A ZalaZONE tesztpályán végzett demonstrációk tesztforgatókönyvei révén a magasan automatizált járműrendszerek kiberfizikai jellemzőit vizsgáljuk, mind a járműbiztonságot, mind a kiberbiztonságot befolyásoló tényezők hatását. Vizsgáljuk a kommunikációs folyamat biztonságát és megbízhatóságát befolyásoló tényezők, valamint egyes alapvető járműdinamikai és járműbiztonsági tényezők kölcsönhatását.
Fentiek mellett a hagyományos és a magasan automatizált közlekedési rendszerek biztonsági vizsgálatára alkalmas szimulációs környezet továbbfejlesztését végezzük. A kidolgozott módszerek lehetőséget biztosítanak a közlekedési rendszer kritikus elemeinek azonosítására. A rendszert gráfként vizsgálva meghatározhatók a hálózat maximális áteresztő képessége. Ezzel meghatározhatjuk azokat az elemeket, amelyek károsodása kritikusan befolyásolhatja a hálózat működését, az elvégzett statisztikai tesztek segítségével hatékonyan azonosíthatóak a hálózat kritikus sérülékenységei és a rendszer sérülékenységét befolyásoló legfontosabb paraméterek. Fentieken túl a kutatócsoport az autonóm közlekedési rendszerek biztonsági értékelésére alkalmas keretrendszert dolgoz ki, illetve az autonóm rendszerek topológiai jellemzőinek biztonságra gyakorolt hatásának elemzését végzi.
Több szempont szerint elemezzük a jelenlegi ún. átmeneti közlekedési módokat. Meghatározásra kerülnek az autonóm közúti járműves mobilitási szolgáltatástípusok és azok jellemzői. Modellezzük az autonóm közúti járműveket alkalmazó közlekedési rendszer szerkezetét makro és mezo szinten. Ez a mobilitási szolgáltatás több, eltérő funkciójú irányító központ koordinált együttműködésével valósítható meg; a forgalomirányítási és az üzemirányítási tevékenységek a jövőben szorosabban összekapcsolódnak. Kidolgozzuk az új mobilitási szolgáltatás üzleti modelljét, és a szervezeti, intézményrendszeri fejlesztés alapjait. Gyűjtőpont kijelölő módszert fejlesztünk a gyűjtő-elosztó jellegű szolgáltatáshoz. Jövőképek képzésével vizsgáljuk az autonóm járművek elterjedésének hatására bekövetkező térgazdálkodási változásokat.
A jogi kérdések vizsgálatát az motiválja, hogy a modellek megvalósításában akadályozó tényező lehet egyes jogi akadályok felmerülése, illetve, hogy az üzleti modellben figyelembe kell venni a felmerülő jogi költségeket. Kutatásaink kiterjednek: adatvédelmi vizsgálatokra, adatbázis-védelmi vizsgálatokra, és a Mobility as a Service (MaaS) modellek általános szabályozási hátterének vizsgálatára.
A kutatás célja, hogy vizsgálja a MaaS koncepció jogi vonatkozásait, különös tekintettel az autonóm járművek alkalmazására e téren. A kutatás feltérképezi elsősorban az Európai Unióban már meglévő szabályozási megoldásokat (a car-sharing esetkörét is érintve) és összeveti ezeket a hazai szabályozással, valamint az autonóm járművekkel kapcsolatos jogi kihívásokat azonosítja. Különösen fontos a MaaS operátor szerepének és a tevékenységi körének a jogi szempontú vizsgálata.
A jogszerű adatkezelés feltételeinek kialakítása a modell alkalmasságát is meghatározó releváns feltétel. Az üzemeltetési modellhez fejlesztendő adatkezelési modell kialakítása során elkészül az integrált mobiltásmenedzsment központ működésének személyes adatokra vonatkozó adatkezelési térképe. Az adatkezelési térkép rögzíti a szolgáltatásirányítás, az utaskezelés, valamint a közlekedési rendszer működésének azon pontjait, ahol személyes adatok kezelésére kerül sor. Az adatokkal kapcsolatos jogi kutatási kérdések másik csoportját képezik az adatokból létrejövő adatbázisokkal kapcsolatos kérdések. A kutatás ezen része egyrészt feltérképezi az adatbázis-jog szempontjából az adatforgalom főbb jellemzőit, megvizsgálja a szolgáltatásba bevont adatbázisok adatbázis-jogi sajátosságait és ennek alapján leírja ezek összekapcsolhatóságának keretrendszerét.