Önvezető járművek irányítástervezésének egyes etikai vonatkozásai
A jármű- és közlekedésirányítási rendszerek automatizálásának folyamata lassan, de biztosan formálhatja át a közlekedésben résztvevők mindennapi szokásait, vele együtt pedig a közlekedési eszközök igénybevételének jellegzetességeit. Az automatizálás kezdetben még csak a járművön lévő egyes aktív biztonsági eszközök megjelenését vonta maga után (például blokkolásgátló, elektronikus fékasszisztens), azonban ma már túllépett a jármű határain a közlekedési rendszerek magasabb szintjeire, mint például az útvonaltervezés közlekedési információk felhasználásával, vagy a közlekedési szolgáltatásban igénybe vehető járművek pozícióadatainak nyilvánossá tételével, okostelefonról történő indításával. A jármű automatizálásának hatása a vele kapcsolatban álló közlekedési rendszerre és a közlekedési szolgáltatást igénybe vevő utasra nézve egyre nagyobb, és ez az önvezetés egyre magasabb szintjeinek fokozatos megjelenésével még hangsúlyosabb lesz. Ennélfogva, a jármű- és közlekedésautomatizálás, különösen a bennük alkalmazott mesterséges intelligenciára épülő algoritmusok alkalmazása nem kezelhető csupán műszaki kérdések összességeként, figyelembe véve azok társadalmi vonatkozásait. Az automatizálással kapcsolatos törvényi szabályozások a jog, a politika, a gazdaság, és az etika területeit egyaránt érintik. Jelen cikk ezen területek közül az önvezető járműveknek, különösen is azok irányítástervezésének egyes etikai vonatkozásait emeli ki.